Appel ricotta taart

DSCN4039

Laatst vroeg ik aan m’n zus of ik eens in haar huisje mocht logeren als ze er een weekendje niet was. Ik woon zelf in een klein appartement met 2 andere mensen. Prima hoor, maar een huis voor jezelf hebben is ook wel eens lekker. Bovendien valt er hier niks te beleven en dat is bij m’n zus in Amsterdam-Oost wel anders!

Een paar weken geleden was het zover, weekendje weg naar het verre oosten! Natuurlijk was het weer net het einde van de maand en had ik dus geen geld meer om leuke dingen te gaan doen. Bovendien moest er ook nog flink gestudeerd worden. Maar toch vond ik het heerlijk om even in een fijn huis te zitten. Met vooral een chille keuken, mèt een echte oven! Wat een luxe!

DSCN4033

De volgende keer ga ik echt de hotspots in Amsterdam-Oost af. Deze keer bleef het vooral bij lekker bakken. Ik maakte de jaffacakes waar ik vorige week over vertelde. En deze cheesecake. Een lekkere frisse variant met ricotta en appel. De ricotta valt niet zo zwaar als echte roomkaas en dus is het niet zo’n hele heftige cheesecake. Maar aan smaak doet het er echt niets aan af hoor!

Overigens, over een paar weken mag ik gaan logeren in het huis van een vriendin in Oud-West. Ik ga snel bedenken welke leuke plekjes ik daar wil gaan bezoeken!

DSCN4044

Dit heb je nodig:

Voor de bodem:

  • 200 gr bastognekoeken (of andere koekjes)
  • 75 gr boter

Voor de vulling

  • 1 grote appel
  • klontje boter
  • 750 gr ricotta
  • 125 gr suiker
  • 40 gr bloem
  • 5 eieren
  • ¼ tl kaneel
  • 2 tl vanille extract

Voor er bovenop

  • 1 appel
  • 25 gr lichtbruine basterdsuiker
  • ¼ tl kaneel

En een springvorm van 20 cm ∅. Ingevet en bekleed met bakpapier.

DSCN4045

En zo maak je het:

Verwarm de oven voor op 170 ° c (150 voor een heteluchtoven.)

Begin met het maken van de bodem. Verkruimel de koekjes zo fijn mogelijk. Het makkelijkste gaat dit met een keukenmachine. Als je deze niet hebt kun je bijvoorbeeld aan de slag met een deegroller. Smelt de boter en meng deze door de koekkruimels.
Doe dit mengsel in de springvorm en druk het goed aan met de bolle kant van een lepel. Zet de vorm in de oven en bak het voor ongeveer 10 minuutjes.

Ondertussen ga je verder met de vulling. Schil de appel en snij deze in blokjes. Verhit het klontje boter in een koekenpan en bak hierin de appel tot ze een beetje zacht zijn geworden. Let er wel op dat je geen appelmoes krijgt! Schep de gebakken appeltjes op een bord en laat het afkoelen.

DSCN4035

In een grote kom roer je de suiker en de bloem door de ricotta. Meng er dan één voor één de eieren door tot je een glad mengsel krijgt. Schep er de gebakken appeltjes door en breng op smaak met de kaneel en vanille extract. Giet dit mengsel op de koekjesbodem in de springvorm.

Schil de andere appel en snij in plakjes. Verdeel deze in een mooi patroon over de vulling. Meng de suiker met de kaneel en strooi dit over de appel.

Bak de taart in ongeveer 75 minuten gaar.

Je kunt de taart lauw of koud eten.

Eet smakelijk!

Ps. Dit recept komt uit Home Baked van Eric Lanlard

2 gedachtes over “Appel ricotta taart

Plaats een reactie