Hartige baklava met bietjes

DSCN4193

Voor de Foodblogswap van maart ging ik iets koken van Deedylicious. Wendy heeft een blog over muziek, eten en design. Een niet heel erg voor de hand liggende combinatie, maar wel eentje die goed bij haar past. En ik vind het juist wel heel leuk!

Ik had al vrij snel besloten dat ik de bietenloempia’s wilde maken. Ik las dat het een remix versie was van een recept dat ze eerder had gemaakt. Dat kan ik ook! dacht ik toen.  In plaats van loempia’s maakte ik een bietenbaklava.

Baklava is natuurlijk iets wat we vooral als een hele zoete lekkernij kennen. Maar op de hartige manier heb je een heerlijke vegetarische maaltijd. En hoewel dit echt een hartig gerecht is gebruik ik ook veel ingrediënten die we juist wat meer van de zoete keuken kennen zoals dadels, kaneel en noten.

DSCN4185

Dit heb je nodig:

  • olijfolie om te bakken
  • 3 uien, in halve ringen gesneden
  • 2 teentjes knoflook, fijn gehakt
  • 2 tl kaneel
  • 2 tl gemalen komijn
  • 500 gr bietjes, grof geraspt of in kleine blokjes gesneden
  • 75 gr amandelen, in stukjes gehakt
  • 75 gr dadels, in kleine stukjes gesneden
  • 1 pak filodeeg
  • 100 gr gesmolten boter
  • 200 gr fetakaas

En een ovenschaal of bakvorm van ongeveer 20×25 cm.

DSCN4201

En zo maak je het:

Verwarm de oven voor op 180 °c (160 voor een heteluchtoven.)

Verhit de olie in een koekenpan en bak hierin de uien op middelhoog vuur.  Het is de bedoeling dat ze lekker zacht worden, maar niet aanbranden. Roer het dus regelmatig door.  Doe er dan de knoflook bij en de specerijen en fruit het even aan.

Haal de pan van het vuur en roer er de geraspte bietjes, gehakte noten en dadels door. Breng het mengsel eventueel op smaak met wat peper en zout.

Vet de ovenschaal in met wat gesmolten boter. Bedek de bodem met een laag filodeeg. Kwast het filodeeg weer in met wat gesmolten boter en ga zo door tot je drie laagjes filodeeg hebt.

Schep dan de helft van de vulling in de ovenschaal en verkruimel hier de helft van de fetakaas overheen. Hierover leg je weer drie laagjes filodeeg en gesmolten boter. Dan de rest van de vulling en de fetakaas. Je eindigt weer met drie laagjes filodeeg en boter.

Plaats ovenschaal op een rooster in het midden van de oven en bak het in ongeveer 30-35 minuten mooi goudbruin en krokant.

Eet smakelijk!

Plaats een reactie