Wortel-bananencake

DSCN4218

Ik hou van wortelcake en ik hou van bananenbrood, dus toen ik dit recept in Home Baked van Yvette van Boven zag staan wilde ik het maar al te graag proberen. Het is ook nog eens best gezond, zo zonder suiker en boter. Wat ik vooral heel erg lekker vind is voor het ontbijt een plakje te roosteren. Heerlijk!

DSCN4215

Dit heb je nodig:

  • 150 gr geraspte wortel
  • 100 gr gedroogde abrikozen, in stukjes (Ik had nog dadels liggen, dus die gebruikte ik).
  • 250 ml ongezoet appelsap
  • 2-3 el honing of agavesiroop
  • 250 gr speltbloem of tarwebloem
  • 50 gr geraspte kokos
  • 2 tl bakpoeder
  • 1 el gemberpoeder
  • snufje zout
  • 3 eieren
  • 2 bananen, in plakjes

DSCN4221

En zo maak je het:

Verwarm de oven voor op 180 °c. Vet een cakeblik in met een beetje olie, of bekleed het met bakpapier.

Doe de geraspte wortels, abrikozen, appelsap en honing in een steelpan en breng het aan de kook. Haal de pan van het vuur en laat het 30 minuten staan. Giet het daarna in een schaal om af te koelen tot bijna kamertemperatuur.

Meng in een grote kom de bloem met de kokos, bakpoeder, gemberpoeder en zout. Giet de gekookte ingrediënten erbij en schep het met een spatel door. Klop de eieren los en spatel deze ook door het beslag. Als laatste mogen de plakjes banaan erbij.

Giet het beslag in het cakeblik en bak de cake in ongeveer 50 minuten gaar.

Laat de cake helemaal afkoelen voordat je het uit het cakeblik haalt.

Eet smakelijk!

Dit recept komt uit Home Baked van Yvette van Boven

Ps. De cake is inderdaad een beetje verbrand. Dit ligt aan de oven hier, die een beetje onbetrouwbaar is, niet aan het recept.

Plaats een reactie